Bruk hode !! Tenk deg om !!

Jeg leste en veldig god artikkel i Bergens Tidene her om dagen.

Dette betyr følelsene dine.

Siden jeg var inne på følelsen skam i mitt forrige innlegg, tenkte jeg at å dra inn denne artikkelen inn i dette innlegget var en fin rød tråd denne bloggen skal (prøve) ha.

I følge min mann som påstår i en kommentar – Ikke bare skråblikk, men ett blikk så fraværende som mulig er…. For en tid siden fikk vi ei kjøttrullpresse med navn Aktivitetsavpassning… Innrettningen har noe sånt som 294 sider, og blandt andre kalles det gjerne for en bok. Denne virker til å være limt igjen allerede etter side 14

Dette er jo selvsagt bare tull, jeg er bare veldig grundig, slik at jeg ikke skal komme med noen påstander jeg ikke kan dokumentere. Han har helt rett i at jeg er kommet til side 14, og der kommer denne artikkelen fint inn, for på side 14 i denne fantastiske boken som jeg lover deg skal bli min bestevenn, og alle vet jo at det tar tid å bli skikkelig bestevenner med noen. Hvordan bruke denne boken, og her er jeg da, fordi jeg å skal ha med hele meg, til å med det kognitive. Ikke minst følelser. Der kommer denne artikkelen i Bergens tidene, fordi det er viktig å følge med og vite hvilke typer følelsesett jeg skal bruke. Jeg gjør aldri noe halvhjertet, går jeg inn for noe, gjør jeg det grundig.

Jeg blir veldig fokusert, litt som katta vår når hun ser en flue eller øyestikker, hun er skikkelig  rå på å fange dem, og vil jo selvsagt dele godene sine med oss.. Jeg kunne nesten ha startet  oppdretter på øyestikkere i høst. Men nok om det.

anna-ser-ei-flue

Denne artikkelen i Bergens Tidenen

Er skrevet av tre Psykologer, de skriver at følelsene våre styrer oss mer en vi liker, det kan jeg virkelig skrive under på.. De tar opp hva følelser gjør med oss og hva som skjer når følelsene våre gir oss trøbbel (akkurat som om jeg skulle trenge noe hjelp med det.. Daaah)

Akkurat nå holder jeg på å lære meg alle  uttrykkene, eller forkortelsene i serien SKAM, bare for å tulle med ungene, hadde jeg ikke vært husbundet skulle jeg ha snakket slik ute, når de var med, fin gjengjeldelser for alle de våken nettene og de gangene de hadde fest kl lenge før normal våken tid, sånn ca kl 05. Jeg har jo drømt om når de begynte å sove veldig lenge som ungdom flest skulle jeg starte å vekke dem dritt tidlig, men nå synes jeg det er i grunnen greit at de ligger å sover, og her kommer det inn at jeg lærer meg alle disse kuule ordne som , -serr? Lø ! Kødder du ( siden æ e nordlenning bruker jeg jo det uansett, bare med litt annen tone, Kødda du)  Det beste med dette at mange av disse ordene er jo noe jeg selv brukte da jeg var ung, ikke at jeg er gammel altså.  Vel nå skrev jeg meg langt unna det jeg skulle skrive om. For det om du i serien skam kan  observere alle disse følelsene denne flotte artikkelen om følelser tar opp.

Det finnes følelser som vi helst vil unngå, eller legge lokk på ( kanskje litt som jeg gjør med kapittel 3, jeg unngår det, men det snakker vi ikke høyt om )

At følelser sitter i kroppen vår, burde ikke komme som noen overraskelse på noen, i magen og brystet, følelsene våre vil til å med aktivere mange andre deler av kroppen din når du blir emosjonell.

At dårlig oppførsel ofte handler om vonde følelser og kan føre til at vi sårer andre, kommer ikke som noe overraskelse, det til å med gir meg mening. Spesielt når jeg ser på en del Leger, forståsegpåere og de som alltid vet best, eller generelt folk med veldig stort ego sine handlinger.

Sånn som med dette uttrykket – Bruk hode !! Tenk deg om !! Hvem har ikke fått servert den en eller ørten ganger i oppveksten, grunnen var jo at vi skulle forstå at vi ikke visste bedre og føle skam ( ikke serien denne gangen) Derfor liker jeg mye bedre det nye ordtaket disse tre flotte psykologene har kommet med, Bruk kroppen, føl deg om.

Hva er rett for deg, klarer du å kjenne forskjell på følelsene dine ? Klarer du å si i fra når noen trår over dine grenser ( uten å skyte en spurv med kanoner) eller enda bedre klarer du å kjenne det når noen trår på dine grenser!

Her er våre viktigste grunnfølelser.

Glede – handler om å verdsette noe eller noen. Glede får oss til å smile eller le og gir en varm følelse, letthet eller god kribling i kroppen. Glede blir større når den deles, men gir også indre ro og tilfredshet.

Iver – gjør at vi søker mot noe eller noen som fenger oss, noe vi vil ha mer av eller lære mer om. Den er nært knyttet til utforskning, lek, fantasi og glede.

Tristhet –  kjennes tung i kroppen. Vi blir energiløse og kan få klump i magen eller halsen. Vi trenger trøst fra oss selv eller fra andre. Vi trenger at noen lytter, er sammen med oss i det vonde og bekrefter at det er greit å være lei seg. Det hjelper sjelden med oppmuntring eller råd. Da føler vi oss ofte lite forstått og møtt, og blir ensomme i følelsen.

Frykt –  er en livsviktig følelse for å unngå fare. Frykten gjør oss klar til å slåss eller flykte. Noen har en konstant alarmberedskap i kroppen. Når frykten vedvarer og faren ikke er reell, kalles det angst. Høy kroppslig beredskap over tid vil gi smerter i muskler og ledd, og kan svekke immunsystemet. Å bli møtt med aksept fra seg selv og andre når man er redd, kan trygge og virke beroligende. Det gjør det lettere å utforske og utfordre det man frykter.

Sinne – gir kraft og styrke. Mange forbinder sinne med noe negativt, som kjefting eller aggresjon, men sinne er også hjelpemotoren for selvhevdelse. Behovet i sunt sinne er å stå opp for seg selv, sette grenser eller forsvare seg. Hvis vi har vokst opp med at sinne er dumt eller farlig og unngår følelsen, kan selvhevdelse bli vanskelig, og sinnet kan bli eksplosivt når det først kommer til uttrykk.

Skam – er en følelse som vi sjelden snakker om. Skammen er «taus» og setter seg gjerne som et søkk i mellomgulvet, gjør at vi rødmer, gjemmer ansiktet og føler oss små. Selvbildet kollapser, og vi får lyst til å forsvinne i et hull i bakken. Men skam kan også være nyttig. Det kan hindre oss i å dumme oss ut og bli utstøtt av flokken, men for mye skam er destruktivt for selvfølelsen vår.

Noen ganger er disse følelsene litt vanskelig å forholde seg til, så vi bytter dem like gjerne ut med andre følelser (litt som jeg gjør med kapittel 3, den har blitt butta ut med mye andre kjekke ting, sjokoladespising, SKAM serie, og heldigvis begynner det å poppe opp flere nye sesonger av ting jeg følger med på, på netflix ) Tilbake til bytting av følelser, hvis du feks bytter ut tristhet ut med sinne, da går du glipp av noe vesentlig, ikke bare forvirrer du kroppen din ved å sende feile signaler, og du trøster ikke deg selv, eller får empati av andre. Jeg skjønner jo hvorfor mange gjør dette bytte, så mye enklere å bli sinna, og det gir deg sånn herlig adrealin.. Men sett du har lært i barndommen din at sinne var fy fy, da kan det hende at du tyr til skam, det er da vi snakker om å gjøre det komplisert både for deg selv og andre. Disse viktige signalene til både deg selv og omverden blir helt feil, snakk om rot i strikketøyet.

Primærfølelsene våre, (de rett her oppe) er som regel friske og nye følelser som gir nyttig info om hvordan vi har det, og hvilke behov vi har. ( akkurat nå kjente jeg behovet for litt sjokolade, tenk om det hadde vært kaos her og jeg hadde hatt behov for ei gulrot, det er kaos det)

Jeg kan vel kanskje si at det blir komplisert når følelsene våre vekker våre gamle udekkede behov, og en ting som er sikkert er at disse følelsene kan være ganske smertefulle. Eksempel på detteer skyld og skam knyttet til opplevelser i oppveksten, frykt for å stå alene, lengsel etter å tilhøre et fellesskap, komplisert sorg eller fastfrosset sinne og bitterhet.  Følelser man legger lokk på vil en eller annen gang eksplodere, og jeg tror ikke det er et vakkert syn.

Så disse 3 psykologene sitt nye ordtak, Bruk kroppen, føl deg om. Vil jeg ta til meg videre, for det er noe av det beste jeg har lest på lenge. ( ikke at det er noen pekepinn for andre en meg ) Vel siden jeg nå har brukt all min tid på denne artikkelen og disse psykologene, så har jeg kjent på kroppen og følt meg skikkelig om. Derfor må vi komme tilbake til min fantastisk Aktivitetsavpassing bok (som du faktisk kan kjøpe på ARK her ) i mitt neste innlegg.

xoxo Jojjan

15978490_10212202610001005_1888807170_n

PS

Jada jeg er fremdeles flink til å hvile i mellom slagene, skriver fremdeles ikke rett i bloggen. Jeg er til å med så flink at jeg ikke hører på musikk mens jeg skriver kladden. Boken ligger til å med veldig lett tilgjengelig, jeg kan faktisk bare strekke meg lett for å nå den. Slik at jeg kan bla i dem med jevne mellomrom, beklageligvis er brillene alltid langt unna eller forsvunnet, litt som med paden og tlf min. ♥♥♥

Dette innlegget ble publisert i Følelser, Hverdag, Ironisk, ME, sannhet, SKAM og merket med , , , , , , , , , , . Bokmerk permalenken.

2 svar til Bruk hode !! Tenk deg om !!

  1. Linn Sjåfjell sier:

    Nydelig lesning og mye som gav gjenklang. Hihihi ja den boken den boken. Når du er klar vet jeg du vil ta kapittel tre for deg med høyt fokus, Men alt til sin tid. Stor klem ❤

  2. Tilbaketråkk: Bruk kroppen, føl deg om. | Jojjas skråblikk på en ME hverdag.

Legg igjen en kommentar

