Å leve på et stramt budsjett.

Er noe dritt !!! Egentlig vil jeg være som en trassig 3 åring, som tramper i gulvet samtidig som han roper Nei nei nei,- jeg vil IKKE !

best-quotes-by-jack-sparrow-7

Der har du hele problemet sant.

Jeg kan jo ikke fikse et problem jeg ikke anser jeg har, jeg tror oppriktig at jeg burde ha gått på et kurs hvor du lærer å aksepterer at du er syk. Siden jeg går i samme felle hver gang jeg har en opptur, uansett hvor liten den er, drar jeg på og tror jeg kan holde på slik jeg gjorde da jeg var frisk. 10 Baller i luften, multitasking, og ikke minst hjelpe hele «verden» Helt til jeg kollapser og sitter der som et stort spørsmålstegn, hva skjedde nå lizzom !!!

best-quotes-by-jack-sparrow-8

Jeg vet jo at det er galskap, for jeg gjør det jo igjen, igjen, igjen og igjen.. Til mine nærmeste store frustrasjon, kan ikke si at jeg ikke  forstår dem… Jeg blir jo like frustrert når de gjør samme feil igjen, igjen,igjen og igjen.. Men lettere å se splinten i noen annen øyne  osv.

Økonomisk sett har jeg blitt en ekspert på å leve på et stramt budsjett. For det å bli ufør, gjør deg ikke akkurat rik, uansett hva andre prøver å få deg til å tro. Jeg ble syk allerede som en ung kvinne på 35 år, så det sier jo seg selv at det var ikke mange år jeg hadde fått opparbeidet meg pensjonspoeng, enda jeg startet å arbeide som 16 åring.

Jeg er er en ja person , som elsker å bidra, stille opp for andre og gi en hjelpende hånd til de som trenger det, jeg gjør det fordi det får meg til å føle meg vel innvendig. Jeg vil så gjerne bidra med noe… Spesielt etter at jeg måtte redefinere hvem jeg var og hvordan jeg så på meg selv, etter at jeg ble syk.

Det er ikke så uvanlig at vi mennesker definerer oss etter hva vi jobber med, eller at vi er i arbeid. Plutselig skulle jeg ikke bidra til felleskassen, for det om jeg nå faktisk betaler like mye skatt som da jeg var i arbeid, enda jeg har mindre inntekt. Pussig det der.

Vel tilbake til problemet mitt, første steg på veien er jo å innse at du er syk, og skal du slippe berg og dalbanen i formen, som ligner grafen til finansmarkedet i tidsrommet 2008- 2016. Må du ta noen grep, mine er ganske store tror jeg.. Siden jeg til tider tror jeg er et supermenneske med kjempekrefter, iblandet mye fornektelse ( til stor fortvilelse for de rundt meg, min kjære har vurdert å lenke meg fast til sengen, og da tenker han ikke på rosa håndjern )

Da jeg begynte å lese kapittel 1 fikk jeg meg et stort sjokk, tror enda jeg ikke helt har kommet meg helt.

Mest av alt har jeg jo bare lyst til å late som om jeg ikke skjønner noe, eller bare late som om det er bare en en vond drøm.. Kanskje det hjelper Jack Sparrow, men jeg tar ingen sjanser.

450-jack-sparrow-quote-on-inspiration

Jeg har lest kapittel 1 opptil flere ganger, i håp om at teksten skal forandre seg på et mirakuløst vis.. Dessverre så viser det seg at uansett hvor mange ganger jeg leser det, er ingenting endret. Bortsett fra meg som har innsett at det er jeg som må endre meg.

Endring er aldri smertefritt, det har til å med jeg innsett.

56ddd9e465df8c24b8ffb2e6dab15878

Oppsummeringen av kapittel 1 burde jo ha vekket alle varsellys inni meg, men det hender jeg er litt treg i avtrekkeren ( noen ganger til mitt eget beste.) Men jeg var ganske så avslappet og tenkte hvor gale kan det være lizzom..

david-arquette-og-courtney-cox-i-skrik-3

Vel bilde taler sitt tydelige språk hvis du er som meg da, som ikke tror du er syk, og er overmenneske, og bare kan tenke deg frisk bare du er positiv nok, ok, jeg tror ikke det sånn egentlig. Jeg har bare ikke noe godt svar på hvorfor jeg tror at jeg kan ignorere ME.

Vel da tar jeg for meg oppsummeringen av kapittelet

1.- Aktivitet utover en viss grense gir økning av ME-Symptomer, og tro meg tar du ikke de første hintene kroppen din gir deg, går kroppen din til streik, og nekter å være særlig hjelpsom. Du snakker som en tulling og beina kjenner ut som en pakke med gele. Jeg har opplevd det så mange ganger at jeg aner ikke hvorfor jeg ikke tar lærdommen av disse opplevelsene. Uansett Rådet fra boken er at du skal eksperimentere forsiktig for å finne din tålegrense, slik at du lettere kan kjenne igjen signalene kroppen din sender deg, for så å ta deg en pause, til å med på gode dager. For vet du hva, hvis du gjør det får du renter på energikontoen din. HURRA !!! Som igjen fører til en mer stabil ME hverdag. En ting har jeg lært meg oppigjennom årene renter er digg, om det så er penger eller energi 🙂

2.- Hvile lader kroppens batterier, og demper symptomer, ikke like godt som hos de som er friske, mer litt som en gammel og utbrukt Iphone 4, som bruker år på å lades opp, samtidig som batteriet blir tømt før du vet ordet av det.

3.- For å hindre symptomer, må man stoppe alle aktiviteter før symptomene skriker i øret ditt, helst ved første varsel. For hvis ikke er sjansen stor for en kræsj, og det betyr sengetjenester ( ikke av den morsomme sorten), og det er ikke noe kjekt. Men en ting eller to til tre gode ting følger med det å stoppe alle aktiviteter ved første tegn er at du ikke lenger trenger å bruke kvinnelist på din kjære, om dere er uenig om et kjøp, bare si hver gang dere er uenig, at å kjære nå kjenner jeg at kroppen trenger hvile, dette gjør du til han forstår at det bare er å gi seg og kjøpe det du synes var det best kjøp. For ikke snakke om krangelen du har med tenåringsbarnet ditt, du kan glatt avslutte krangelen med å si at kroppen må ha hvile, og dere får komme tilbake til festen hun vil på når du er ferdig hvilt, helst noen timer etter at festen har startet. Eller når minstemann kommer å vil ha alt det kuule han har sett på reklamen på tven, nei sønn det får vi snakke om når jeg har hvilt.

4.-  Ved å veksle mellom hvile og korte aktiviteter, kan man unngå å tappe seg helt ut i løpet av dagen. Her har jeg myyyyye å gå på, for jeg er helt kjørt før kl 2000 om kvelden, til å med når jeg er flink å hvile. Jeg ble jo ganske perpleks da jeg leste kapittel 1 og så hvor kort disse aktivitetene skulle være før en tok en hvil. Jeg kan fremdeles høre min datters råe latter i ørene, da jeg leste dette høyt til henne. Hennes første reaksjon etter at latteren hadde gitt seg var: Særlig at du vil klare å gjennomføre dette, hun var til å med så frekk å spurte meg om jeg hadde startet å føre dags forms dagbok, for å kartlegge hvor jeg var formmessig. Nei måtte jeg jo innrømme, jaha smeller det fra henne, og du lurere på hvor jeg har det fra at jeg alltid utsetter ting !! Unger ass. Jeg er bare praktisk, jeg utsetter ikke ting, alle vet jo at det er best å starte på starten, og mandag er starten på 1 ny uke. Hmrf.

5.- Man kan få mer ut av kreftene sine ved å veksle mellom fysiske, sosiale og mentale aktiviteter, samt aktiviteter som bruker forskjellige kroppsdeler. Her sliter jeg veldig, for når jeg leser en god bok, eller scrapper, eller pusler med noe annet jeg liker, er jeg ikke flink å slutte i tide. Kanskje trikse er å gjøre ting en ikke liker, mye lettere å slutte i tide da! Eller kanskje en form for belønning, helt til den belønningen som er en bedre og stabil form virkelig virker som en belønning.  Her å ser jeg jo noen fordeler da som jeg kan bruke på resten av de jeg bor sammen med, spesielt hvis ungene vil ha noe eller mannen vil snakke om noe jeg ikke har lyst til, som kapittel 3 feks, Beklager jeg har brukt om kvoten for min mentale aktivitet i dag, så det må vi utsette til en annen dag. Jeg elsker at jeg er så god på problemløsning.

293062-9-1255856742752

Disse eksemplene som står i denne flotte boken som passer meg veldig godt nå, når kroppen eller ME er i bryting (typisk januar)  passer meg veldig godt nå.

Lytt til musikk i 10 min – hvile i 20 min

Spasertur i hagen 3 min  (pluss trappene våre)  – hvile i 20 min

Kose meg på scrapperommet i 10 min ( pluss to trapper )- hvile i 20 min  ( denne vet jeg at jeg vil slite veldig mye med, for er jeg først i den kreative boblen er det vanskelig å stoppe, tror jeg må be mannen min lokke meg opp med kake og kaffe )

Lesing i 5 min – hvile i 20 min

Jeg ser jo at hvis du klarer å følge dette er det lettere å bli stabil, en å stikke hode i sanden, og du kan til å med utvide aktivitetene, men samtidig ha samme hvile periode som utgangspunktet, altså vinn- vinn, og det liker jeg.

Før vinteren satt inn, og julen med alt det fører med seg, var jeg i mye mye bedre form, og jeg vet at det vil ta seg opp igjen, det er jo den der tålmodigheten som er lite samarbeidsvillig.

Tror det er mange ME pasienter som sliter med akkurat denne tiden av året, formen som daler, og sengetjenesten må innføres å det er så demotiverende. Aller helst vil vi jo være der hvor alt det andre skjer, selve livet.Bidra, ha det gøy, krangle med ungene, le, tulle, gå på kafe, kose oss, hjelpe med lekser, ja alt livet inneholder, til å med husvask. Jeg hadde aldri trodd det var en ting jeg skulle savne, men for gud skyld ikke si noe til min kjære 🙂

6.- Sørge for at dagen også inneholder lys betonte aktiviteter, ikke bare plikter og nødvendigheter. På mitt dårligste , er det noen ganger så ille at jeg kun klarer å spise, pisse og drite. Dusjing er den største utfordringen i slike perioder. Da er det virkelig viktig å ha noen små gleder, og heldigvis, når du er så syk, så er du ikke så kravstor, gleden kan være som de eldre snakker om på sykehjemmet, ja akkurat at du faktisk har fått tømt magen, som det så fint hete.. ler.  Denne tiden er ikke bare krevende for deg selv, men for de rundt deg. Jeg bruker å ta frem jojjan i disse periodene, enda det kanskje koster meg litt ekstra, men det er det verdt. Jojjan, er hun som tuller å tøyser, som skaper harmoni og kjærlig atmosfære, med god hjelp av min kjære. Vi bruker masse humor i disse periodene, litt å fordi redselen ikke skal få fritt spillerom. Vi her i huset sliter med samme syndrom, selektiv hukommelse, vi glemmer ut fra vinter til vinter hvordan det blir, det kommer snikende inn på oss, og så er det litt gnisninger til vi finner rytmen.

Det var de 6 steg eller oppsummering av selve kapittelet, vil du ha en mer utfyllende info, må du nok kjøpe boken, som du finner på ARK. Aktivitetsavpassing for en bedre hverdag med ME.

Det er jo mye som påvirker sykdommen, men med disse grepene kapittel 1 tar for seg, kan du klare deg bedre, gir deg nyttige redskaper. Kanskje unngå de verste smellene. Jeg har selv funnet ut at meditasjon funker veldig bra for meg å finne en god ro i noen av mine hvilepauser. Det virker ikke så godt når jeg har gått langt utenfor mine grenser og jeg får noe som heter aktivitetsrus ( ikke sånn rus du får av dop ) Da prøver jeg å holde fokus på pusten, noen ganger klarer du bare noen minutter avgangen, de små minuttene er en fin start.

Før jeg går videre til neste kapittel vil jeg følge opp de tre første oppgavene som fulgte med kapittel 1. Jeg skal prøve å oppdatere dere hvordan min reise med å finne min balanse til en bedre hverdag. Det blir nok en del knall og fall og helt sikkert litt utgliding, kjenner jeg meg selv rett.

Med god hjelp fra min nærmeste, når jeg bare får de til å slutte å flire, så er jeg sikker på at dette skal gå så bra så. Roma ble heldigvis ikke bygget på 1 dag, så jeg trenger ikke ta frem den snille og flinke piken, som skal fikse alt allerede i går.

Til neste gang, ha en fantastisk dag, helg og uke.

xoxo Jojjan

PS

Jeg er fremdeles flink på noen punkter, noen blir nok bedre når jeg bare lar meg selv jobbe i jojjas tempo, ikke minst klappe meg på skuldra for de tingene som går helt av seg selv, og oppmuntre meg når ting ikke går som planlagt.

Dette innlegget ble publisert i Følelser, Hverdag, Ironisk, ME, sannhet, SKAM, sorg. og merket med , , , , , , , , , , , , , . Bokmerk permalenken.

2 svar til Å leve på et stramt budsjett.

  1. Astrid Hoff sier:

    Åh, som jeg kjenner meg igjen! Veldig mange av symptomene har jeg også som kreftoverlever! Og så godt å lese om hvordan du løser hverdagen! Jeg følger deg videre!

    • jojja sier:

      Så kjekt at du vil følge meg videre Astrid. Ikke så kjekt å lese at du sliter med det samme. I denne boken jeg bruker så stod det at den kan hjelpe flere ikke bare ME syke. Spesielt de arkene bak hvor du kartlegger og finner ut hvordan du best kan gjøre din dag stabil.
      God klemm til deg ❤

Legg igjen en kommentar

